Kleur bekennen
KLEUREMOTIES

Ik schreef al eerder in een blog dat kleuren een betekenis hebben en een grote rol spelen in het gevoel dat we ergens bij krijgen. Ons onderbewuste diverse emoties en waarden direct koppelt aan bepaalde kleuren en kleurstellingen. Kleur is emotie. Daar moeten we in onze ontwerpen gebruik van maken om tot het beste resutaat te komen. Kleur bekennen.

Hier onder een aantal kleuren en wel type emotie of waarde ze hebben.
Paars: creatief, spiritualiteit, luxe, energie, daadkracht
Rood: blijdschap, leiderschap, passie, energiek, kracht, leven, vitaliteit, energie, kracht en passie.
Oranje: vriendelijk , innovatief, modern, humor  en jeugdig
Geel: optimisme, geluk, communicatie, intelligentie, besluitvorming
Groen: duurzaamheid, natuurlijk, betrouwbaar, balans, harmonie en evenwicht
Blauw: zakelijk, betrouwbaar, oprecht, professioneel, ontspanning, intelligentie en verstand
Bruin: landelijk, buiten, stoer, authentiek en traditioneel
Grijs: zakelijk, neutraa, evenwichtig, rust en kundig
Wit: puur, eerlijk, zuiver, schoonheid en ruimte
Zwart: dominant, krachtig, duister, invloed en inzicht


KLEURGEBRUIK

We kennen allemaal de logo’s van Disney, Coca Cola. Levi’s en Netflix, deze hebben alle vier rood als hoofdkleur. Alle vier staan ze voor leiderschap. Ze stralen energie en kracht uit, passie. Het is niet voor niets dat iedereen ze kent.

De belastingdienst maakt gebruik van blauw als hoofdkleur. Om zo een betrouwbare indruk te maken, zakelijk en professioneel.

Staatsbosbeheer, Intratuin, Oxfam en Greenpease hebben een groen logo. Dit om een duurzaam en natuurlijke uitstraling te hebben. Passend bij het merk en het product.

Paarse logo’s zoals Milka, Hallmark en Lucardi, stralen creatieviteit, energie en luxe uit.

En zo zien we bij veel logo’s een duidelijke kleurkeuze terug. Leuk om zo eens naar logo’s te kijken.

KLEURENWERELD

Natuurlijk werkt dit niet alleen voor logo;s. Ook bij advertenties, websites en verpakkingen speelt kleur een grote rol. Eigenlijk bij alles wat wordt vormgegeven. Ontwerpen bestaan uit beeld, tekst en vooral kleur. Ook als we naar andere creatieve uitingen kijken zoals illustraties en schilderijen, is het duidelijk dat kleur of juist het ontbreken van kleur bepalend.


REGENBOOG

We delen kleuren soms ook in in bepaalde groepen, al naar gelang waar het voor gebruikt wordt.
De regenboog heeft zoals we hem waarnemen 7 kleuren: rood, oranje, geel, groen, blauw, idigo en violet.
Drukkers werken met CMYK, dat zijn de basis kleuren cyan, magenta, geel en zwart, daar worden de te drukken ontwerpen in opgemaakt, zowel beeld (foto’s) als tekst.
Digitaalbeeld zoals bv voor websites wordt opgemaakt in RGB, rood, groen en blauw. De zg primaire kleuren.


KLEUK KLEUR KLEUR

Maar natuurlijk werkt kleur door in alles. Een witte auto straalt rust uit en oogt anders dan een rode auto, die een sportieve uitstraling heeft.
En ook bij onze kleding is kleur van belang, zo draag de een vooral zwart en de ander kleed zich juist heel kleurrijk, beide stralen daarmee hun persoonlijheid uit. Al dan niet bewust. Kleur bekennen.
Waar roze lippenstift en/of nagels stalen iets liefs uitstralen zijn rode lippen en nagel prikkelender en worden als vurig en sexy ervaren.
Soms is men niet bewust bezig met kleur en soms wordt er bewust gespeelt met kleur. Dat maakt kleur zo leuk. Kleur geeft kleur aan ons leven.

Lees hier in mijn vorige blog  Logo ontwerpen meer over kleur.

 

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 

 Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog