Landingspagina, landingsbaan Schiphol
LANDINGSPAGINA

Een landingspagina is een pagina binnen je website waarnaar je verwijst vanuit andere media. Een pagina die zorgt voor meer conversie. Dus een hoger percentage van de websitebezoekers dat overgaat tot het gestelde doel: het bestellen van een product, het achterlaten van een e-mailadres of het aanvragen van een offerte. Een pagina waar je van bezoekers kopers maakt.

De landingspagina is een losse webpagina waar bezoekers op je website landen om ze zo meer naar de producten en diensten te sturen die je wilt laten zien.
Bezoekers kan je natuurlijk ook richting je homepage of een productpagina sturen. Maar een landingspagina (die aansluit bij je advertentie, mailings, social media of printuitingen) maakt het de bezoeker makkelijker om zich te oriënteren.

Landingspagina’s staan vaak los van de rest van de website. Ze hebben meestal geen menu’s, sidebars, footers of externe links. Maar moeten wel aansluiten op de stijl van je website. Een landingspagina is niet om beter vindbaar te zijn maar zorgt dat meer bezoekers die de boodschap op die pagina gaan lezen en minder bezoekers afhaken.
Onderzoek wees uit dat websites die meer dan 30 landingspagina’s wel zeven keer zoveel leads genereren als websites met minder dan 10 landingspagina’s. Het succes van je landingspagina is ontzettend goed te meten binnen Google Analytics.

CALL-TO-ACTION

Een goede landingspagina is simpel, overzichtelijk en geconcentreerd op één boodschap. Elke landingspagina heeft een duidelijke aanzet tot aktie nodig, een call-to-action.
Een landingspagina is hét middel om potentiële klanten tot actie over te laten gaan, moedigt de bezoeker aan, om bijvoorbeeld tot het koopproces over te gaan of zijn e-mailadres achter te laten. Maak reageren dan ook eenvoudig. Voeg bijvoorbeeld een een instant-bel-knop in op de mobile versie.
Informatie moet goed vindbaar zijn, hoe langer een bezoeker moet zoeken naar informatie hoe sneller hij weg klikt.

Zorg er ook voor dat de landingspagina responsive is, net zo gemakkelijk te gebruiken is op een klein scherm als op een desktop. Want veel bezoekers bekijken je pagina vanaf hun tablet of telefoon. Dit betekent dat ze de meest belangrijke elementen, het logo, de titel, call-to-action en een eventuele opsomming, in één keer moeten kunnen zien op het kleine scherm.

Een voorbeeld van een landingspagina is die van XXP-Sieraad

Lees in deze blog meer over het belang van een SSL certificaat en HTTPS.

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.


Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog