Leestijd: 2 minuten

Wat is het verschil tussen landingspagina en homepage?

De opbouw van een homepage is anders dan die van een traditionele landingspagina. Dat verschil heeft te maken met de doelen van deze pagina’s: homepages zijn uitnodigend van aard en stimuleren browse-gedrag, terwijl landingspagina’s zich focussen op het direct genereren van conversies (het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat: een aankoop bij een webwinkel, het afsluiten van een telefoonabonnement of het het laten maken van een website).

Een landingspagina is de pagina binnen jouw website waar bezoekers op terecht komen wanneer ze op een reclame of campagne klikken. Je kunt verschillende landingspagina’s hebben met verschillende doelen. Zo kun je als doel hebben dat bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief of daadwerkelijk iets kopen.

Je richt deze pagina in om gevonden te worden in zoekmachines zodat zoekers op je pagina kunnen landen. 

De inhoud van de pagina sluit direct aan op de advertentie met dus als doel leads te genereren. Dit soort pagina kan geheel op zichzelf staan of deel uitmaken van een website.

Wat is een goede landingspagina?

Goede landingspagina’s zijn duidelijk van karakter en hebben geen storende of afleidende elementen. Er mag immers niet worden afgeweken van het doel: bezoekers stimuleren om een bepaalde actie uit te voeren. Houd in gedachten dat je de bezoeker op jouw landingspagina biedt waar ze voor komen.

De beste opbouw voor een landingspagina
  1. Een pakkende titel.
  2. Een korte, heldere beschrijving waarin je bezoekers duidelijk uitlegt om welk aanbod het gaat en waarom dat aanbod bijzonder is. Denk eraan ook de prijzen te noemen.
  3. Een paar goede foto’s of icons.
  4. Een aansporende call to action.
Hoeveel woorden moet een landingspagina hebben?

Landingspagina’s: circa 500 – 1.000 woorden, waarin je de hoofdzoekterm 5 à 6 x laat voorkomen en gebruik maakt van een aantal aanvullende zoektermen. Zorg er in alle SEO teksten voor dat de inhoud altijd leidend is, boven het geadviseerde aantal woorden.
De pagina bevat in principe alles wat nodig is om dit doel te bereiken. Gebruikers hoeven de pagina niet te verlaten en worden ook nergens op de pagina ergens anders heen gestuurd.

 


Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.