XXP BLOG

Schrijf je in

Schrijf je in

Duidelijkheid

duidelijkheid op je website

DUIDELIJKHEID
Er zijn veel elementen die een website tot een succes maken, zoals Content, SEO, hosting, techniek etc. Een website wordt niet zómaar in elkaar gezet. Je wilt dat je website goed functioneert en dat bezoekers je site vinden. Maar minstens zo belangrijk is dat bezoekers niet meteen afhaken.
Voor mij is de grootste afhaker als ik niet meteen zie wat ik zoek. Daarom is duidelijkheid voor mij het belangrijkste van de layout.


LAY-OUT
Een goed vormgegeven lay-out is van groot belang voor een website. De informatie die een bezoeker wil vergaren moet goed vindbaar zijn. Je bezoeker moet als het ware vanzelfsprekend door de content worden geleid, er moet duidelijkheid zijn. Een slecht vormgegeven lay-out frustreert je bezoekers, en ze zullen vervolgens snel je site verlaten omdat ze niet of niet snel genoeg kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Ik spreek uit ervaring, vind ik niet heel snel de informatie die ik zoek haak ik af en zoek verder op een andere site: die van de concurrent. En juist dat wil je natuurlijk voorkomen met je website.


MOOI OF DUIDELIJK
Het gaat bij vormgeving niet alleen zo zeer om het mooi maken van een site een website is een communicatiemiddel. Het gaat erom de content zodanig goed vorm te geven dat je bezoekers op je pagina’s blijven hangen en jouw boodschap echt gaan lezen. Elke pagina heeft een goed vormgegeven lay-out nodig, die duidelijkheid geeft.

Maar toch, als designer zeg ik dat ook de uiterlijk/uitstraling van belang is, de websites die ik maak moeten ook mooi zijn, prettig om naar te kijken.
Want lappen tekst zonder koppen of te volle, rommelige pagina’s zonder overzicht moet je niet willen. Dan zullen je bezoekers je site snel verlaten.


OF MOOI ÉN DUIDELIJK
Voor een goed opgemaakte website is vormgeving dus van belang.
• Duidelijkheid waar de informatie staat, de bezoeker wordt naar die informatie toe geleid.
• Uiterlijk aantrekkelijk zo dat je bezoeker hongerig wordt naar meer informatie, een beleving wil vinden in jouw website.
Bij de ene website is dat van groter belang dan bij een andere site. Wil je bijvoorbeeld een mooie reis boeken dan zullen foto’s weergeven wat je kan verwachten en is het uiterlijk van de site zeer belangrijk. Maar wil je informatie hebben over gezondheid ben je meer op zoek naar feiten en kennis dan naar mooie foto’s.


EN EN
De lay-out van een website moet dus vooral duidelijk zijn, maar vaak helpt een fraai uiterlijk zeker mee om bezoekers op je site te houden..
Als de content inhoudelijk dan ook nog lekker leesbaar is en relevant is voor je bezoekers, leidt dat tot betrokkenheid van je bezoekers en uiteindelijk tot een aankoop, het leggen van contact, aanmelden voor een cursus etc.

Als je nu denkt ik wil ook een goede website of ik wil mijn website beter, neem dan contact op met VisualXXPression 06-18339450 of info@visualxxpression.nl.

 

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 

Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Een nieuw paard

Ride Out voor Thijs

OP ZOEK NAAR EEN NIEUW PAARD
Na het verlies van mijn paard Ilion drie jaar terug en het recente overlijden van mijn pony Mistral viel ik in een gat. Ik vind het leven zonder paard niet leuk, ik kan er wil daar niet aan wennen.

Dus op zoek naar een nieuw paard.


NUMMER 1 & 2
Het eerste paard was een drama. Nadat we door de file 2,5 uur uur onderweg waren geweest kwamen we bij het eerste paard. Eigenlijk vond ik het paard in het echt heel lelijk en zodra ik opstapte wist ik dat dit niet mijn paard ging worden.

Het tweede paard was een leuk braaf dier. Hij voelde heel betrouwbaar en goed. Een lief dier maar wat grof gebouwd. Toen ik een tweede keer kwam rijden ging ik twijfelen, hij was zwaar en niet voorwaards. Lastig, want het was wel een leuk dier. Hij bleef nog een poosje in mijn gedachten maar bij twijfel niet doen.


NUMMER 3 & 4
Nummer drie vond ik heel fijn, knap en leuk. Hij was me aan het uittesten maar bleef een goed gevoel geven. Helaas was hij verkocht.

De vierde was een merrie (niet mijn voorkeur) maar ook heel braaf. Voor het mooie toch te klein voor mij. Er was ook niet echt een klik Daarnaast vond ik het dubieus dat ze 2.000 euro duurder zou zijn als ik op mijn kosten röntgenfoto’s liet maken.


NUMMER 5 & 6
De vijfde was heel knap en leuk te rijden. Maar mocht absoluut niet klinisch en röntgenologisch gekeurd worden (iets wat noodzakelijk is om een paard te verzekeren), de verkoper wilde dat beslist niet hebben. Die heb ik dus laten staan Daar zit geen addertje onder het gras maar een dikke cobra.

Na 180 km rijden bleek paard nummer zes tegen te vallen, te klein en te smal. Paard was gespannen en wilde geen contact maken. Het zou een braaf paard zijn maar moest wel eerst aan de longe en je kon je benen niet aanleggen…. Paard was allesbehalve geschikt. Ik ben er niet eens opgestapt. 180 Kliometer weer terug.  Zonde van de tijd en de bezine. Gelukkig had ik goed gezelschap.


NUMMER 7
Voor mij moet een paard braaf, betrouwbaar en lief zijn, niet te klein en geen schimmel.
Voor iedereen die mij kent was het dan ook heel onverwachts dat ik onmiddelijk viel voor een Appaloosa, niet in de laatste plaats voor mijzelf.
Een lieve vriendin had her en der gevraagd of iemand een paard te koop wist en hoorde dat dit paard volledig in mijn plaatje zou passen. Daar ik dus geen schimmel wil ging ze er van uit dat ik hem niets zou vinden. Maar ik was op slag ‘verliefd’.
En hé, een Appaloosa is geen schimmel …
En toen we kennis gingen maken bleek hij nog leuker dan op foto. Hij gaf me een zeer veilig gevoel. Werd ik van zijn spikkels al vrolijk van zijn karakter werd ik nog blijer. Hij is 7 jaar en 1,75 mtr hoog, bloedknap, lief en super braaf.

Vandaag, 6 januari 2022, werd mr. da Vinci de Peru goed gekeurd en mag ik mij de trotse eigenaar van dit leuke, lieve, knappe geweldige paard noemen. Een mooier begin van het nieuwe jaar kan ik me niet wensen.
En weer blijkt dat 7 mijn lievelingsgetal is.

 

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 

 Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Ride Out

Ride Out voor Thijs

RIDE OUT
Ride out = Toertocht tijdens een motortreffen.

Als je 21 bent ligt je hele leven nog voor je. Althans, dat zou zo moeten zijn. Maar soms gaat het anders, soms stopt het leven veel te vroeg.
Dat is een rauwe pijn en maakt diepe indruk op iedereen. Mijn zoon verloor een van zijn beste vrienden aan een motorongeluk. Twee dagen voor het ongeluk waren ze nog met hun vriendengroep naar een festival geweest. Onbezorgd.


VERDRIET
Samen het verdriet delen, vrienden kwamen dagelijks bijeen op de plaats van het ongeval, legde bloemen en motor onderdelen neer, branden kaarsjes en haalden herinneringen op.
Daar ontstond ook het idee om als eerbetoon een afscheid te organiseren dat geheel in het teken van hun vriend Thijs zou zijn.


EERBETOON
De vrienden regelden een ride out, een laatste tocht. Met zo veel mogelijk motoren. Er werden regels opgesteld met oog op de veiligheid. Er was overleg met politie en burgermeester. Het moest een waardig eerbetoon zijn.

Met een kleine 700 motoren ging de ride out langs de plaats van het ongeluk, daar werd een minuut stilte gehouden, om vervolgens door te rijden naar een grote parkeerplaats Daar werd nog één keer herrie voor Thijs gemaakt: motoren ronkten, banden gilden en vuurwerk knalden. En herrie was het! Met als ere gasten de ouders van Thijs en zijn zusjes. Er was natuurlijk het verdriet, maar iedereen genoot van dit geweldige eerbetoon, het werd precies wat het moest worden.


RESPECT
Respect was het doel, respect voor hun vriend, respect voor een liefhebber van motorrijden, respect voor een levensgenieter.

Trost ben ik op mijn zoon, die het verlies van zijn vriend heeft omgezet in iets groots, iets wat nooit vergeten zal worden. Samen met zijn vrienden hebben ze het verschil gemaakt, voor zichzelf, voor elkaar en voor de ouders en zusjes van Thijs. Als je dat kan verdien je respect.

 

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 

 Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Tuin

Geen ZEE te hoog

TUIN
Tuin zelfst. naamwoord. (m)
tuin | en (meerv.)

Stuk grond, meestal bij een huis, waar bloemen, planten en bomen groeien

Een tuin is voor mij een stukje vrijheid, buiten eten de ultieme zomerbeleving. Toen ik ruim 21 jaar terug mijn huis kocht was de 17 meter diepe tuin beslist een groot pluspunt. 6 Maanden zwanger, en zag mijn kindje al heerlijk er in gedachten al banjeren. En banjeren deed hij! Eerst in de zandbak, toen kwam er een zwembadje, later een trampoline en uiteindelijk werd het achterste deel van de tuin een ‘outdoor garage’ en werd er druk gesleuteld aan zijn scooters en die van vrienden. De schuur werd een soort jeugdhonk.


WINTERTUIN
In de winter doe ik eigenlijk niets aan de tuin. Ik laat de boel eigenlijk een beetje verslonzen, de natuur zijn gang gaan.

Eigenlijk zou ik op zijn minst de appels die op de grond liggen moeten opruimen, maar meestal komt zelfs dat er niet van.


ZOMERTUIN
Maar bij het eerste mooie voorjaarsweer ga ik de tuin in Ruim de troep op, maak de potten schoon en bedenk welke planten er moeten komen. Ga naar het tuincentrum en sla in. Niet alles in een keer, maar elke keer wat. Dan kijk ik waar alles moet en wat ik nog mis. Heerlijk vind ik dat. En dan genieten.

Dit jaar, omdat op een normale manier (zonder vaccin of testen) een vakantie niet mogelijk is, moet de tuin extra gezellig. Eindelijk vond ik tuinkleden naar mijn smaak (een wens die ik al jaren heb). Hebben we nieuwe tuinstoelen aangeschaft en vond ik mega grote witte planten potten voor de olijfboompjes (en nu maar groeien). De tuin kreeg meer witte potten met planten. Ik kies de planten niet alleen op kleur -wit of blauw- maar ook of ze vlinders, bijen en hommeltjes aantrekken, die maken het zomergevoel compleet.
Wel jammer dat de naaktslakken de jonge planten ook zo leuk vinden…..


HANGMAT
De hangmat werd in ere hersteld en kreeg een mooie plek onder de blauwe regen die witte bloemen geeft. Ik geniet van het zacht wiegen in de mat, tevreden mijn tuin bekijkend en de net geschilderde buitenboel. De hangmat is by far mijn favoriete plek in de tuin.

Maar ik ben ook vaak te vinden bij het zitje waar we een brocante tafeltje voor vonden, om aan het eind van de dag heerlijk te borrelen. Met natuurlijk alle dieren in de buurt.

 

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 

 Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Mistral

Mistral op de wei

MISTRAL
De mistral is een krachtige noordelijke wind in Oost-Frankrijk. Hij is het bekendste voorbeeld van een versnelde wind.

Maar mijn Mistral is gewoon de allerliefste pony van de wereld, een die zijn gewicht in goud waard is. De grote liefde van veel kleine meisjes (en inmiddels zijn een aantal van die kleine meisjes al vrouwen geworden) én mij natuurlijk. Snel is hij echter wel, dus zijn naam past hem goed.


VEULEN
Ik heb Mistral (een Welsh pony van 1.20 stokmaat) bijna 24 jaar geleden gekocht, voor 200 gulden. Een half jaar was hij, ik was op slag verliefd op dat kleine kereltje. Hij was bedoeld als maatje van mijn Ilion en die taak heeft hij 22 jaar als de beste uitgevoerd. De grote & de kleine. Ze waren perfect op elkaar ingespeeld. Ilion en Mistral waren echte vrienden voor het leven.

Zwaar had mijn kleine Welsh het dan ook toen Ilion overleed. Boos op de hele wereld was hij, mijn vriendelijke makkelijke pony was twee weken intens droef en woest; ontroostbaar. Daarna werd hij langzaam weer zichzelf: lief en makkelijk.


BESTE VRIEND
Na de verhuizing naar een andere stal 7 maanden terug vond Mistral snel zijn draai, kreeg nieuwe paardenvrienden en mensenvriendinnetjes en oude paardenvriendinnetjes zag hij terug.

Mistral heeft een uitstraling die eigenlijk iedereen vertedert, iedereen vind hem lief en het is niet voor niets dat hij de lieveling is van velen, vooral van zijn bijrijdstertjes. Andersom geniet Mistral ook van de aandacht die hij krijgt. Ook zonder zijn beste vriend is hij weer gelukkig.


GRAS GRAS GRAS
De mooiste dag van het jaar in een paardenleven is wel de eerste dag van het weideseizoen. Dit jaar liet dat lang op zich wachten, door de langdurige regenval. Maar eindelijk was het zover. Met zijn nieuwe vriend ging Mistral de wei op. Eerst moest de blijheid er uit gerend en gebokt worden, daarna gingen de koppies naar beneden en genoten ze van het heerlijke gras. Intens tevreden.

Ik geniet elke jaar van deze dag, om de blijheid van de paarden. Maar ik blijf elke jaar ook even slikken dat Mistral het zonder zijn allerbeste vriend moet doen…….

——
Helaas bleek de zomer van 2021 de laatste zomer voor Mistral te zijn. Op 8 oktober is hij vertrokken naar Ilion, samen voor eeuwig gras eten.

Kijk hier voor de Blog over Ilion

 

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 

 Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Geen ZEE te hoog

Geen ZEE te hoog

ZEE
Geen zee te hoog (= niets is onmogelijk)

Zelfstandig naamwoord

zee v/m

  1. (aardrijkskunde) een uitgestrekt oppervlak zoutwater dat het grootste deel van de aarde bedekt
  2. (figuurlijk) overstelpende hoeveelheid, zeer grote massa.

Een zee is een grote hoeveelheid water die in verbinding staat met andere zeeën en/of oceanen. In tegenstelling tot een oceaan, heeft een zee een bodem die bij een continentale plaat hoort. Het water in zeeën is constant in beweging.


BEWEGING
Juist die beweging is waarom ik van de zee houd. De eb en vloed beweging, het af en aan rollen van het zilte water houdt voor mij een eeuwige rust in. Een rust die me stil maakt. Zeestromingen gaan eindeloos door, iedere dag heen en weer, al eeuwen lang.


HET GELUID & DE GEUR
Het geluid van de zee, het rollen van golven als een belofte dat alles goed komt, dat maakt het ruisen van de zee zo bijzonder.
Evenals de typische zeelucht, voor mij de lucht van vrijheid.

Eigenlijk is zeewater geurloos. De geur die door iedereen is gekend komt enerzijds door bacteriën en anderzijds door algen. Het gas dat voortkomt uit bacteriën die dode algen, plankton en zeewier opeten, is de belangrijkste factor om tot de zeegeur te komen.
Belangrijke factor voor de zeegeur zijn de algen. Hoe minder algen er in de zee zitten, hoe minder de zee ruikt. Dat verklaart waarom de Noordzee veel meer ruikt naar de zee dan de Middellandse Zee.


VISUALXXPRESSION
De zee is oneindig, in alle facetten. Het is dan ook niet voor niets dat de zee op de website van VisualXXPression overal terug komt, in woord en beeld: Geen grens te ver geen zee te hoog, VisualXXPression creëert een zee van mogelijkheden. VisualXXPression is dan ook de beste partij om mee in zee te gaan.

 

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 

 Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Waarom WordPress?

Waarom WordPress?

WAAROM KIEZEN VOOR WORDPRESS
Waarom gebruikt VisualXXPression WordPress als content management systeem (CMS)? Er zijn natuurlijk veel prima systemen voor het beheren websites maar waarom is juist WordPress voor VisualXXPression de nummer 1 keuze?

HIEROM
WordPress is een open source content management systeem (CMS), eenvoudig gezegd: WordPress is een programma waarmee je een website, blog of webshop kunt bouwen en onderhouden.

WordPress is het populairste content management systeem ter wereld. Meer dan 30% van alle websites gebruikt WordPress. En meer dan 60% van alle websites die een CMS gebruiken, gebruikt WordPress. De nummer twee heeft een marktaandeel van ongeveer 5%. Dus WordPress is twaalf keer zo populair als de nummer twee.

WordPress is door iedereen vrij te gebruiken. Er wordt ook continue gewerkt aan WordPress om te verbeteren. Dus als er een lek of een veiligheidsbug ontdekt wordt, is er vaak binnen enkele uren al een nieuwe versie beschikbaar. Dat maakt WordPress een veilige omgeving voor je website

TEMPLATES | THEMA’S
Een template ofwel thema is een design – het uiterlijk – voor websites. Je kan een template aanpassen met je eigen tekst en beeld.

VisualXXPression bouwt sites altijd vanaf scratch, afhankelijk van de wensen van de klant. Een site gemaakt door VisualXXPression is daarom altijd uniek. Een combinatie van functionaliteit en ontwerp. Maar voor beginnende webdesigners is een template best handig.

PLUGINS
Een plugin voor WordPress is een software pakketje dat functionaliteiten aan je WordPress website toevoegt, een invoegtoepassing (plug-in).

Er zijn ontzettend veel goede gratis én betaalde plugins te vinden voor WordPress. Hiermee kan je een website uitbreiden waardoor de site beter tot zijn recht komt. Belangrijk is om te kijken of een plugin recent is bijgewerkt en of het compatibel is met je huidige versie van WordPress. Een plugin die al lang niet is bijgewerkt is op een gegeven moment niet meer compatibel, bovendien is de kans op veiligheidslekken groter.

Plugins zijn dus geweldige toevoegingen voor je site, maar te veel plugins vertragen je site ook. Dit komt omdat de codes waarmee de plugins worden geschreven elkaar in de weg kunnen zitten. Hierdoor kunnen er ook functionaliteiten uitvallen. Gebruik hierom niet meer plugins dan je echt nodig hebt.

SEO
Search Engine Optimization of Zoekmachineoptimalisatie. Seo is alles wat je doet om te zorgen dat je website zo hoog mogelijk getoond wordt in zoekmachines, zoals Google.

Google indexeert websites die WordPress gebruiken als CMS altijd snel en goed. Dit komt door de eenvoudige opbouw van de WordPress-code. Deze code is namelijk compact, netjes en snel. Dus optimaal ingericht om websites te laten indexeren door Google.

WordPress is dus veilig, flexibel, ruim inzetbaar en goed vindbaar. Een duidelijke nummer 1 keuze dus.

Heb jij interesse in een professionele WordPress website? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Grafische vormgeving

Grafische vormgeving /Geleenstraat

KLEIN MEISJE
Als klein meisje woonde ik in Amsterdam, in de Rivierenbuurt. Mijn kinderkamer had een erkertje en van daar uit keek ik vaak naar buiten. Schuin aan de overkant was de achteruitgang van een school (een grafische school weet ik nu) en daar kwamen allemaal ‘grote’ jongens en meiden met grote mappen in en uit. Ik had geen idee wat dat voor school was, maar ik wist wel dat ik dat later ook wilde: met zo’n grote map.


DE MAP
We verhuisden naar Vinkeveen en ik heb jaren niet meer aan die school en de grote mappen gedacht. Aan het eind van de middelbare school wist ik vrij helder wat ik wilde worden en een opleiding was snel gevonden. Ik rolde met gemak door de toelatingsronde ondanks dat ik eigenlijk een jaartje te jong was.

Ik ging naar het NIMETO, opleiding voor schilderen en etaleren. Binnen de etaleer richting was veel aandacht voor ontwerpen, op diverse vlakken. Het was voor mij meteen duidelijk dat ik examen zou doen in grafische vormgeving. En daar was hij: de map. Groot en groen/zwart. Later kreeg ik van mijn vader een mooie lederen zwarte map met een rits en zo mogelijk nóg groter.

KUNST ACADEMIE
Mijn studie ging verder op het HKU, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, kunstacademie. Grafische vormgeving, dus de map en ik bleven nog even onafscheidelijk. Ik verhuisde naar Utrecht en reisde met map en al per fiets, gelukkig had mijn mooie map een handig handvat aan de zijkant.


RONDE CIRKEL
Na mijn studie ging de map in de kast, want inmiddels deed ik alles op een Mac. De map verhuisde twee keer met me mee en staat nu op zolder. Soms kijk ik er nog even in, naar mijn werk van toen.

Vorige week kwam ik toevallig in mijn oude straat in Amsterdam. De grafische school is nu het Media College. Zou ik nu aan het begin van mijn leven staan zou dat absoluut de opleiding zijn waar ik zou willen beginnen.
Ik heb even in het portiek gestaan van ons oude huis, onder mijn erkertje, en zag dat de cirkel rond is.

 

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 

 Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Black Smoke

Kleur bekennen

BLACK SMOKE
Black is the new orange. Of eigenlijk het nieuwe wit. Daar waar onze muren al jaren wit waren hebben we nu een muur in de woonkamer Black Smoke, evenals een muur in de (open)keuken. In plaats van de ruimte optisch kleiner te maken lijkt het juist ruimer, het creëert diepte.

De witte kast komt tegen het zwart echt tot zijn recht, en is nu echt een eyecatcher met het witte brocante serviesgoed.


EN DOORRR
Nu ik zag hoe goed zwart het doet in je interieur wilde ik meer zwart. Zwart hoort ook bij een industriële look. En dus maakte ik de radiatoren in de woonkamer Black Smoke en ook de radiator in de hal moest er aan geloven. En ach, ik was toch bezig, ook de binnenkant van de badkamer deur werd mat zwart.

TRAP
De trap kreeg strakke, spierwitte muren en mijn zoon kwam met het idee om de trapleuningen van stijgerpijpen te maken in, jawel, zwart. Echt rete stoer!
Over een paar dagen komt de donker grijze bekleding op de treden. En vinken we de hal / trap ook af.


NIET TE STOPPEN
De walk-in room is ook zo goed als klaar. Dus mijn volgende project is het toilet beneden. Ik zit vol ideeën. De deur is in elke geval al geschilderd, zwart natuurlijk. De woonkamer heeft een industriële zwarte stalendeur met 3 grote ramen waardoor we de toiletdeur vanuit de woonkamer zien. Ik moet eerlijk zeggen het maakt het wel een geheel.

En daarna is het klaar. Of zal ik toch de zolder gaan aanpakken? Ik ga er immers weer mijn werkplek van maken…..

Lees hier in mijn eerste , tweede en derde blog over de verbouwing

 

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 

 Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Kleur bekennen

Kleur bekennen

KLEUREMOTIES
Ik schreef al eerder in een blog dat kleuren een betekenis hebben en een grote rol spelen in het gevoel dat we ergens bij krijgen. Dat ons onderbewuste diverse emoties en waarden direct koppelt aan bepaalde kleuren en kleurstellingen. Kleur is emotie. Daar moeten we in onze ontwerpen gebruik van maken om tot het beste resultaat te komen. Kleur bekennen.

Hier onder een aantal kleuren en welk type emotie of waarde ze hebben.
Paars: creatief, spiritualiteit, luxe, energie, daadkracht
Rood: blijdschap, leiderschap, passie, kracht, leven, vitaliteit en energie
Oranje: vriendelijk , innovatief, modern, humor  en jeugdig
Geel: optimisme, geluk, communicatie, intelligentie, besluitvorming
Groen: duurzaamheid, natuurlijk, betrouwbaar, balans, harmonie en evenwicht
Blauw: zakelijk, betrouwbaar, oprecht, professioneel, ontspanning, intelligentie en verstand
Bruin: landelijk, buiten, stoer, authentiek en traditioneel
Grijs: zakelijk, neutraal, evenwichtig, rust en kundig
Wit: puur, eerlijk, zuiver, schoonheid en ruimte
Zwart: dominant, krachtig, duister, invloed en inzicht


KLEURGEBRUIK
We kennen allemaal de logo’s van Disney, Coca Cola. Levi’s en Netflix. Deze hebben alle vier rood als hoofdkleur. Alle vier staan ze voor leiderschap. Ze stralen energie en kracht uit, passie. Het is niet voor niets dat iedereen ze kent.

De belastingdienst maakt gebruik van blauw als hoofdkleur. Om zo een betrouwbare indruk te maken, zakelijk en professioneel.

Staatsbosbeheer, Intratuin, Oxfam en Greenpease hebben een groen logo. Dit om een duurzame en natuurlijke uitstraling te hebben. Passend bij het merk en het product.

Paarse logo’s zoals Milka, Hallmark en Lucardi, stralen creativiteit, energie en luxe uit.

En zo zien we bij veel logo’s een duidelijke kleurkeuze terug. Leuk om zo eens naar logo’s te kijken.

KLEURENWERELD
Natuurlijk werkt dit niet alleen voor logo’s. Ook bij advertenties, websites en verpakkingen speelt kleur een grote rol. Eigenlijk bij alles dat wordt vormgegeven. Ontwerpen bestaan uit beeld, tekst en vooral kleur. Ook als we naar andere creatieve uitingen kijken zoals illustraties en schilderijen, is het duidelijk dat kleur of juist het ontbreken van kleur bepalend is.


REGENBOOG
We delen kleuren soms ook in in bepaalde groepen in, al naar gelang waar het voor gebruikt wordt.
De regenboog heeft zoals we hem waarnemen 7 kleuren: rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet.
Drukkers werken met CMYK, dat zijn de basis kleuren cyaan, magenta, geel en zwart, daar worden de te drukken ontwerpen in opgemaakt, zowel beeld (foto’s) als tekst.
Digitaalbeeld zoals bv voor websites wordt opgemaakt in RGB, rood, groen en blauw. De zg primaire kleuren.


KLEUK KLEUR KLEUR
Maar natuurlijk werkt kleur door in alles. Een witte auto straalt rust uit en oogt anders dan een rode auto, die een sportieve uitstraling heeft.
En ook bij onze kleding is kleur van belang, zo draagt de een vooral zwart en de ander kleedt zich juist heel kleurrijk, beide stralen daarmee hun persoonlijkheid uit. Al dan niet bewust. Kleur bekennen.
Waar roze lippenstift en/of nagels iets liefs uitstralen zijn rode lippen en nagels prikkelender en worden als vurig en sexy ervaren.
Soms is men niet bewust bezig met kleur en soms wordt er bewust gespeeld met kleur. Dat maakt kleur zo leuk. Kleur geeft kleur aan ons leven.

Lees hier in mijn vorige blog  Logo ontwerpen meer over kleur.

 

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 

 Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Persoonsgegevens die worden ingevoerd bij de reacties op de blogs worden zorgvuldig door VisualXXPression gebruikt en opgeslagen.
Zie onze
privacyverklaring.