XXP BLOG

Schrijf je in

Schrijf je in

Helden

Helden. Bowie, mijn held
DAVID BOWIE

Helden, we hebben ze allemaal. Mensen die -in jouw ogen- iets groots gedaan hebben, iets betekenen. Helden kunnen een bestaand, fictief of historisch persoon zijn.
Een van mijn helden is David Bowie. Al vanaf dat ik me kan herinneren is hij dat, mijn held. Vooral om zijn muziek, hij is niet voor niets een van de invloedrijkste rockmuzikanten. Maar ook zeker om zijn markante verschijning. Zijn kleding, haar en make-up shockeerde keer op keer de wereld. Ik vond het fascinerend en inmens boeiend dat hij zichzelf elke keer weer opnieuw uitvond, op elk vlak: muziek, stem en uiterlijk. Maar zijn uiterlijk sloot altijd prima aan bij zijn muziek en de tijdgeest. David Bowie experimenteerde, was modieus en zette de trend.
Een held dus. Hij zong ook over helden in een van zijn beste nummers Heroes. Een nummer dat gaat over twee geliefden die elkaar steeds bij de Berlijnse Muur ontmoeten. In elke uitvoering een ontroerend mooi nummer.

ACTEREN

Bowie speelde niet alleen een rol bij zijn muziek hij acteerde ook op toneel en in films. Zo speelden hij The Elephant Man op Broadway.
Ook speelde hij een krijgsgevangene in een Japans kamp in Merry Christmas, Mr. Lawrence. Een film die ik zeker 10 keer heb gezien.

OPA EN OMA

Ik deelde mijn held met mijn oma. Ik had als tiener de zolder tot mijn beschikking en de schuine wanden waren vol geplakt met foto’s van Bowie. Als mijn oma dan bij ons op bezoek was wilde ze altijd even gezellig op mijn kamer zitten. Op de trap bleef zij steevast staan en keek dan naar mijn Bowie-collage. “wat is het toch een mooie man, he Shir” zuchte ze dan. En mijn opa volgde dan telkens “Loop nou maar door Nel”. Een mooie herinnering aan twee dierbare mensen.


ZEEFDRUK

Later, toen ik stage ging lopen voor mijn opleiding was ik op kennismakingsgesprek en vielen mij prachtige foto’s op van Bowie die aan de muur hingen. De fotograaf waar ik stage ging lopen had deze gemaakt en op mijn eerste werkdag lagen een aantal afdrukken op mij te wachten. Later heb ik een van deze foto’s gebruikt voor een zeefdruk-opdracht. Deze kreeg natuurlijk ook een plekje aan mijn heldenwand.

Met dank aan fotograaf Jan van Oldenmark, voor de foto. Toen en nu.


ONGRIJPBAAR

En toen het bericht van zijn dood 10 januari 2016, als een donderslag bij heldere hemel. Voor ons fans dan. Zelf wist hij het wel, en flirte hij met de dood in de video’s van zijn laatste album Blackstar. Het album is een afscheidscadeau voor zijn fans. Een held, ongrijpbaar tot het eind.

Klik hier voor de hele foto.
We can be heroes just for one day

 

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 

 Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Focus trefwoord

Focus trefwoord. Verrekijker
WAT IS EEN FOCUS TREFWOORD?

Focus trefwoord (focus keyword) is een term afkomstig uit de Yoast SEO plugin. Yoast ontwikkelt en ondersteunt een populaire Yoast SEO WordPress plug-in die meer dan 5 miljoen actieve installaties heeft.
Een trefwoord is het woord (of de woorden) waarop we willen dat ons artikel gevonden wordt in de zoekresultaten. Dus een focus trefwoord is het hoofd zoekwoord waar je hoopt dat mensen je artikel op zullen vinden in Google en andere zoekmachines.
Het focus trefwoord laat Google – maar ook de bezoeker/lezer – weten waar je site/tekst over gaat. Hoe specifieker het trefwoord hoe minder concurrentie in de zoekmachines en des te eerder komt jouw site/artikel bovendrijven. Bedenk ook welke zoekterm je doelpubliek zou kunnen intikken in Google om op jouw site te komen.


TREFWOORD GEBRUIKEN

Laat je focus zoekterm regelmatig in je tekst terug komen (zonder dit te overdrijven dus gebruik ook synoniemen). Plaats het in de url, de titel van je artikel/blog, de eerste alinea, je meta omschrijving en een aantal keer in je tekst. Zo laat je Google weten je tekst over gaat en maak je je tekst vindbaar.

De plugin Yoast SEO geeft precies aan waar je SEO-verbeter punten zitten. Plaats je het focus trefwoord niet in de eerste alinea dan krijg je de melding  Rode bolletjes Yoast SEO PluginHet focus-trefwoord komt niet voor in de eerste alinea van het bericht. Zorg ervoor dat het onderwerp direct duidelijk is.” De reden hiervan is dat een websitebezoeker vaak scant en dus is de eerste alinea van je tekst erg belangrijk. Door het keyword hier te herhalen help je de bezoeker op weg. Staat het trefwoord in de eerste aliea krijg je de melding Groene bolletjes Yoast SEO Plugin“Het focus-trefwoord komt voor in de eerste alinea van het bericht.”
Maar ook meldt de Yoast SEO plugin het als je het trefwoord al eerder hebt gebruikt, dat het in de titel staat of niet en in de slug, maar ook of je trefwoord vaak genoeg gevonden wordt (of juist te vaak).


ZOEKWOORDPLANNER

Om te kijken of er daadwerkelijk op je gekozen trefwoord gezocht wordt zou je eventueel ook nog het zoekwoord kunnen invullen in de zoekwoordplanner van Google. Hier kom ik in een volgend BLOG op terug

CONCLUSIE

Kortom, het focus trefwoord is een handige functionaliteit in de WordPress SEO plugin van Yoast, waarmee je tips en suggesties krijgt om je artikelen te optimaliseren voor Google en andere zoekmachines.
Maar het belang van de lezer/bezoeker staat altijd voorop. Je kunt het best als volgt te werk gaan: Schrijf je artikel, vul een focus trefwoord in en optimaliseer alleen de dingen waar de lezer geen last van heeft en jij wel hoger door kunt scoren.

Lees in deze blog meer over SEO.

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 

Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Zwarte parels

Zwarte parels. Twiske ritje te paard
ZWARTE PARELS

Prachtige zwart glanzende paarden met veel behang en een fiere houding: Friese paarden.
Al een poos mag ik een een Friese merrie rijden, best even wennen na mijn eigen grote KWPNer. In alles anders, de maat, het tempo van de gangen, het karakter, alles. Dat maakt het ook leuk, elk paard is anders. Heel makkelijk is Annie niet maar als ik het met deze Friese dame goed voor elkaar heb loopt ze als een zonnetje en stap ik daarna zeer tevreden en blij af. Puur genieten. Ze doet het toch maar voor me. Annie is niet snel onder de indruk van iets, dat maakt dat ze heel betrouwbaar is. Ze heeft een geweldig karakter.
Hoe lief is de dagelijkse begroeting die ik van haar krijg als ze me ziet. Ze weet dat ik haar kom halen om lekker buiten te staan, het land op.

TWISKE
Op stal staan meer Friesen, maar je zal er maar twee hebben en eigenlijk alleen buiten willen rijden. Dan is het wel gezellig als er iemand mee gaat zodat je beide paarden lekker in het Twiske lopen. En hoe leuk is het dan dat ik mee mag op een van deze zwarte parels. Best even spannend: op een onbekend paard het Twiske in. Maar Wilbert gaf meteen een rustgevend gevoel en kon het genieten beginnen.

Je kan zeggen wat je wil maar het Twiske is écht anders vanaf een paardenrug gezien. Mooier, je bent meer een onderdeel van de natuur om je heen. Heerlijk door het gras stappen en gezellig kletsen terwijl je helemaal tot rust komt. Dravend gaat het allemaal iets sneller aan je voorbij. Maar de galop op die krachtpatser was het meest indrukwekkend. De wind die je langs je voelt en hoort suizen, het doffe gedreun van paardenhoeven op de grond en de waanzinnige power van het dier onder je. Het gevoel van vrijheid en geluk wat dan in je opborrelt is uniek. Iets wat iemand die nooit op een paard gezeten heeft nooit zal kennen.

GELUK
N
atuurlijk mis ik op zulke momenten mijn eigen Ilion, want die mis ik altijd, overal. Maar hoe fijn is het dat ik nog steeds kan en mag genieten van paardrijden. Geluk zit in kleine dingen, de kunst is om het geluk toe te laten en te omarmen. Geluk ligt soms op je pad, raap het op en neem het met je mee. En wees dankbaar.

Lees in deze blogs meer over mijn KWPNer in Paarden, op I.M. of op paardenhaar

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 

Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Beeld zegt meer dan woorden

Foto's. Lens van een camera
HET NUT VAN FOTO’S OP JE SITE

Beeld zegt meer dan woorden. Alleen daarom al is het gebruik van beeld (foto’s of illustraties) op je site een must.
Foto’s spreken sneller en beter een emotie aan dan woorden. Daarom is het goed om te bedenken welke emotie je wilt weergeven. Maak of zoek daar de foto’s bij.

SOCIAL MEDIA & SEO

Ook als je pagina’s en blog artikelen gedeeld worden op social media spelen foto’s een belangrijke rol. Mensen klikken sneller op een bericht met een foto dan op een bericht zonder foto. Als je een foto hebt toegevoegd aan je blog verschijnt deze automatisch op Facebook als je bericht gedeeld wordt.

Dan zijn foto’s ook nog eens goed voor de SEO. Voeg je je zoekwoorden toe in de bestandsnaam en de alt tag van je afbeelding, levert je dat ‘punten’ op en scoor je hoger in google. En zal je dus beter vindbaar zijn.

FOTO’S

Belangrijk is dus welke foto’s gebruik je en -niet minder belangrijk- hoe kom je aan die foto’s.
Je kan natuurlijk zelf foto’s maken of laten maken door een fotograaf. Dat laatste zou ik aanraden als je je eigen (duurdere) producten wilt tonen op de site. Als je bijvoorbeeld keukens verkoopt en deze op een website laat zien, dan zullen dat echt goede professionele foto’s moeten zijn. Heb je een website met handgemaakte sieraden of kunst, of heb je een site voor bijvoorbeeld een hondenuitlaatservice dan kunnen de foto’s heel goed zelfgemaakt zijn.

Wil je foto’s gebruiken van het internet, besef dan dat zeker niet al het beeld rechtenvrij is. Dus zomaar foto’s gebruiken is geen goed idee, zeker niet als het om een zakelijke website gaat.
Maak liever gebruik van Rechtenvrije foto’s, dat zijn foto’s die je gratis of na eenmalige betaling onbeperkt mag gebruiken. Ook voor commerciële toepassingen. Je koopt of krijgt het recht om de foto te downloaden en te gebruiken. Zo krijg je nooit problemen met rechten van een foto.

STOCKFOTO’S

Er zijn stockfoto sites waar je gratis rechtenvrije foto’s kan downloaden. Op andere moet je betalen.
Zelf gebruik ik hoofdzakelijk eigen beeld maar soms zoek ik voor een blog een passende foto (die ik wel altijd bewerk). Dit doe ik dan op Pixabay.com. Maar ook Pexels.com en Unsplash.com zijn goede stockfoto sites. De bekendste is Shutterstock, maar hier moet je de foto’s kopen.

 

WEBSITE NODIG?

DAN IS VISUALXXPRESSION DE BESTE PARTIJ OM MEE IN ZEE TE GAAN! Neem vrijblijvend contact op met VisualXXPression. Kijk hier voor enkele door VisualXXPression ontworpen websites

Lees in deze blog meer over SEO.

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 

Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Logo ontwerpen

Logo ontwerpen. Logo's van XXP
LOGO ZELF ONTWERPEN

Een logo is een beeld dat een bedrijf of organisatie vertegenwoordigt, een bedrijf heeft dan ook een logo nodig om hun merkidentiteit te vergroten.
Sommige startende bedrijven zullen door hun beperkte marketingbudget kosten willen besparen. Logisch, maar om nu zelf een logootje te maken…. Logo’s ontwerpen is een vak, laat het daarom liever door een professional doen.

KLEUREN EN BESTANDEN

Laat je het maken van een logo over aan een grafisch ontwerper dan zal deze meerder concepten voorleggen met verschillende stijlen, kleuren en lettertypes. Een grafisch vormgever houdt rekening met kleurcombinaties, bestandsformaten, verhoudingen en niet onbelangrijk met de doelgroep.
Zo weet een vormgever dat kleuren een betekenis hebben en een grote rol spelen in het gevoel dat we ergens bij krijgen. Kleur is emotie.
Zo is blauw de lievelingskleur van veel mensen, wordt geassocieerd met rust en vrede. Het is een kleur die staat voor de geest, intelligentie en verstand. Blauw wordt gezien als de kleur van vertrouwen, duidelijke communicatie en betrouwbaarheid.
Rood is een warme kleur die aandacht trekt en geassocieerd wordt met het lichaam. De kleur van bloed is de kleur van leven, vitaliteit, energie, kracht en passie. Rood heeft letterlijk stopkracht, denk maar aan verkeersborden.
En groen is de kleur van verse producten, van vruchtbaarheid, voorjaar en nieuw leven. Het is een positieve kleur met associaties als balans, harmonie, evenwicht, vernieuwing, vertrouwen, veiligheid en voorspoed. Groen ook wel geassocieerd met genezing, gezondheid en balans.

Tenslotte krijg je van een grafisch vormgever diverse bestandsformaten aangeleverd, zoals vectorbestanden (.eps, .ai), digitale bestanden (.png, .jpg, .pdf, .psd) en drukbestanden (.jpeg, .pdf)

Bedenk dat een goed logo jaren mee gaat, dan moet dat toch in harmonie met de identiteit van het merk en goed doordacht zijn? Dat ga je toch niet zelf doen als een professional dat voor je kan realiseren terwijl jij doet waar JIJ heel goed in bent.

NIEUW LOGO NODIG?

DAN IS VISUALXXPRESSION DE BESTE PARTIJ OM MEE IN ZEE TE GAAN! Neem vrijblijvend contact op met VisualXXPression. Kijk hier voor enkele door VisualXXPression ontworpen logo’s

Lees in deze blog meer over Inspiratie.

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 

Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Landingspagina

Landingspagina, landingsbaan Schiphol
LANDINGSPAGINA

Een landingspagina is een pagina binnen je website waarnaar je verwijst vanuit andere media. Een pagina die zorgt voor meer conversie. Dus een hoger percentage van de websitebezoekers dat overgaat tot het gestelde doel: het bestellen van een product, het achterlaten van een e-mailadres of het aanvragen van een offerte. Een pagina waar je van bezoekers kopers maakt.

De landingspagina is een losse webpagina waar bezoekers op je website landen om ze zo meer naar de producten en diensten te sturen die je wilt laten zien.
Bezoekers kan je natuurlijk ook richting je homepage of een productpagina sturen. Maar een landingspagina (die aansluit bij je advertentie, mailings, social media of printuitingen) maakt het de bezoeker makkelijker om zich te oriënteren.

Landingspagina’s staan vaak los van de rest van de website. Ze hebben meestal geen menu’s, sidebars, footers of externe links. Maar moeten wel aansluiten op de stijl van je website. Een landingspagina is niet om beter vindbaar te zijn maar zorgt dat meer bezoekers die de boodschap op die pagina gaan lezen en minder bezoekers afhaken.
Onderzoek wees uit dat websites die meer dan 30 landingspagina’s wel zeven keer zoveel leads genereren als websites met minder dan 10 landingspagina’s. Het succes van je landingspagina is ontzettend goed te meten binnen Google Analytics.

CALL-TO-ACTION

Een goede landingspagina is simpel, overzichtelijk en geconcentreerd op één boodschap. Elke landingspagina heeft een duidelijke aanzet tot aktie nodig, een call-to-action.
Een landingspagina is hét middel om potentiële klanten tot actie over te laten gaan, moedigt de bezoeker aan, om bijvoorbeeld tot het koopproces over te gaan of zijn e-mailadres achter te laten. Maak reageren dan ook eenvoudig. Voeg bijvoorbeeld een een instant-bel-knop in op de mobile versie.
Informatie moet goed vindbaar zijn, hoe langer een bezoeker moet zoeken naar informatie hoe sneller hij weg klikt.

Zorg er ook voor dat de landingspagina responsive is, net zo gemakkelijk te gebruiken is op een klein scherm als op een desktop. Want veel bezoekers bekijken je pagina vanaf hun tablet of telefoon. Dit betekent dat ze de meest belangrijke elementen, het logo, de titel, call-to-action en een eventuele opsomming, in één keer moeten kunnen zien op het kleine scherm.

Een voorbeeld van een landingspagina is die van XXP-Sieraad

Lees in deze blog meer over het belang van een SSL certificaat en HTTPS.

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.


Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

SEO

SEO XXP BLOG
SEO

SEO (Search Engine Optimization) is het optimaliseren van websites voor mensen die zoekmachines gebruiken, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Dus SEO staat voor een verzameling van technieken die gericht zijn op het optimaliseren van websites of internetpagina’s voor de vindbaarheid door zoekmachines.
Zoekmachines (zoals Google) kennen waarde toe aan websites en internetpagina’s door middel van zogeheten zoekmachine ranking factoren.

Ranking factoren

Als je je website hoger wil laten scoren in de online zoekmachine Google dan moet je rekening houden met een aantal ranking factoren. Er zijn zo’n 200 factoren. Door te voldoen aan deze factoren wordt de kans groter dat je site hoger in de organische zoekresultaten komt.
De belangrijkste factoren zijn: Content, SEO elementen, Backlinks en Social media.

Relevante content op je website is natuurlijk een must. Zorg voor unieke teksten en houd je doelgroep goed voor ogen: wat willen zij weten? Google houdt van websites die regelmatig nieuwe content plaatsen. Zo laat je zien dat je actief bent, plaats dus regelmatig nieuwe berichten op je site.

Er zijn veel SEO elementen waardoor je website hoger in de zoekresultaten van Google komt. Voldoende zoekwoorden (keywords of trefwoorden) in de meta titel en beschrijving, de tekst, H koppen, URL en alt tags van afbeeldingen. En gebruik https:// (een beveiligde verbinding) in plaats van http://.

Backlinks, linkjes op andere websites, zijn belangrijk voor de ranking in Google. Het verzamelen van backlinks wordt ook wel linkbuilding genoemd.

Als je regelmatig zorgt voor nieuwe content op je website, deel deze pagina’s dan ook op Social media (zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram).

Zorg er ook voor dat je website responsive (mobielvriendelijk) is. Ook dit neemt Google mee als ranking factor.

Lees in deze blog meer over het belang van een SSL certificaat en HTTPS.

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.


Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Picasso

Picasso zijn prachtige oogjes

Picasso was een bekende Spaanse kunstschilder, tekenaar, beeldhouwer, grafisch kunstenaar, sieraadontwerper en keramist. Een kunstenaar die ik altijd heb bewonderd, om zijn veelzijdigheid en productiviteit en zijn creativiteit.

Picasso is ook onze nieuwe huisgenoot, een zwervertje uit Sicilië, met Main Coon genen, net als zijn naamgenoot een hartenbreker.

Een klein ondernemend bolletje met lange haartjes dat door het huis dartelt, met alles en iedereen wil spelen om daarna moe heel dicht tegen me aan in slaap te vallen. Negen ons liefde en vrolijkheid. Alles, werkelijk alles is lief aan hem, en dan zijn beeldschone snoetje en dat kleine bolle lijfje doen je denken aan Walt Disney’s tekenfilm The Aristocats.

Niets zo onhandig voor mijn werkzaamheden als een kitten in huis, zo blijkt. Hij huppelt over mijn toetsenbord tijdens het ontwerpen, probeert het elastiek te pakken als ik armbandjes rijg en slaat tegen de epoxybedels terwijl die liggen uit te harden.
Maar hè, wie wil creëren als deze mooie harige creatie je aandacht op eist?
Filmpje van Picasso.

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.


Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

We’re going to Ibiza

Ibiza. zonsondergang op Ibiza

We’re going to Ibiza. Back to the island. Een weekje Ibiza, een Spaans eiland, behorend tot de Balearen. De Catalaanse naam is Eivissa, Ibiza is de Castiliaanse naam.

Het eiland heeft een uitstraling, een bepaalde levenswijze, iets dat bijna ongrijpbaar en ondefinieerbaar is. Iets dat is voortgekomen uit de hippiecultuur. Flower-power en het vrije Ibiza gaan goed samen. De hippiemarkt was voor mij dan ook een must. De oudste hippiemarkt in Es Canar heb ik al bezocht. Natuurlijk is dit inmiddels een toeristische attractie geworden maar evengoed worden er zelfgemaakte spullen zoals sieraden verkocht. Ik heb weer een hoop ideeën opgedaan voor mijn eigen sieradenlijn, XXP-Sieraad.

Ibiza heeft prachtige baaien,  je hoort de golven tegen de rotsen stuk slaan en het strand oprollen. heel rustgevend. Tegelijkertijd geeft het eiland je een boost energie. De zon, de vriendelijke mensen en het heerlijke eten helpen hier aan mee.

Ik geniet nog even door op dit party-eiland maar ben al wel aan het bedenken dat na een site gemaakt te hebben met Italië als thema, een site te maken voor bijvoorbeeld een reisbureautje hier op Eivissa natuurlijk wel geweldig zou zijn….

Fly me high, Ibiza sky

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.


Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Abonnees

Abonnees, vogels wachtend op een blog

Had ik in een vorig blog al het nut van bloggen behandeld, wil ik het nu over abonnees hebben op een blog. Want het voordeel van abonnees is natuurlijk dat je hiermee bezoekers triggert om zo nu en dan je blog opnieuw te bezoeken. Eenmaal abonnee, krijgen ze via de e-mail automatisch bericht wanneer je in je blog nieuwe berichten hebt geplaatst. Abonnees komen op een mailing lijst.

Om abonnees te krijgen kan je gebruik maken van het populaire programma Mailchimp, door eerst een zogenaamde RSS to e-mail campagne maken in Mailchimp. Hoe dit moet behandel ik in een volgend blog.

Om je abonnees aan je gebonden te houden moet je regelmatig bloggen, je moet bezoekers een reden geven om regelmatig naar je blog (en dus naar je website) terug te laten komen. Met een RSS-feed krijgen je abonnees een seintje telkens als er een nieuw artikel geplaatst is en worden worden ze extra geprikkeld om naar je blog te gaan.

En als ze op je website zijn dan wil je het liefst dat ze wat langer blijven hangen om een artikel grondig te lezen, meerdere berichten aan te klikken en dieper in het archief te gaan duiken.
Lees op deze blog meer over Het doel van bloggen.

Als designer wil je de wereld een beetje mooier maken.

 Laat je reactie achter in het commentaarveld onder de blog

Persoonsgegevens die worden ingevoerd bij de reacties op de blogs worden zorgvuldig door VisualXXPression gebruikt en opgeslagen.
Zie onze
privacyverklaring.